Logo - Kutak za roditelje

U segmentu blog

Administracija

Prve na tapetu su ove tri glavne stvari – naći stan, naći vrtić, naći doktore. Ah, a možda i prijaviti decu u Srbiji… Hajmo ispočetka, glavne stvari su – prijaviti decu u Srbiji, naći stan, naći vrtić, naći doktore. Odlično, ustanovili smo sled događaja i krenuli odatle.

Za prijavu dece prvo smo morali dobiti originalne, apostilom overene izvode iz matične knjige rođenih iz Amerike i prevesti ih, a čim su stigli, bilo je vrlo jednostavno prijaviti decu i dobiti matične brojeve koji su, kao što znate, potrebni za sve iole vezano za administraciju. Jedan mali savet kad je u pitanju apostil – nije  uvek najjasnije da li je potreban jer je to stvar bilateralnog dogovora sa zemljom iz koje se selite, ali je definitivno sigurna varijanta imati ga. Mi smo imali izvode iz matičnih knjiga rođenih, ali nismo mogli da dobijemo apostil ovde u ambasadi pa smo slali nazad i prijatelji su uspeli da nam sve završe lokalno u Njujorku. Pouka – dokumenta je možda bolje pripremiti pre selidbe!

eUprava iliti Mica ubica je izumrla vrsta

Ako ne znate za predstavnicu vrste divlji šalterski službenik, budite zadovoljni što ćete sve manje imati prilike da je upoznate, jer postoji – eUprava. eUprava je portal elektronskih usluga za građane i zbog nje praktično nemate više potrebu da idete fizički u razne institucije kako biste rešavali administrativna pitanja. Meni lično ni šalteri niti Mice ubice neće nimalo nedostajati jer nikad nisam uspela da prođem bez FT1P (ako ne znate o čemu pričam, jutjub ima sve odgovore -Nacionalni park Srbije). 

administacija

Danas se sve rešava preko eUprave i moram priznati da ona sjajno funkcioniše, samo je važno uspeti u instalaciji svih programa i ključeva na kompjuter, uz uslov da nisu na Mac-u. A da bi se svemu tome pristupilo i otpočelo mora da se ima elektronski sertifikat. Najlakša varijanta je uzeti ga direktno u Mup-u preko lične karte, ali ima i nekih agencija koje sve to završe za vas za određenu sumu. Ukoliko se odlučite za MUP, bitno je da imate ličnu kartu sa čipom i sve se vrlo brzo završava. Međutim, da bi dobijeni sertifikat mogao da se koristi u vidu lične karte mora da se ima čitač istih – mi smo zbog poslovnih potreba kupili svoj, ali kad se jednom ulogujete preko čitača možete onda da skinete i mobilnu aplikaciju i onda ste mirni što se tiče logovanja. Suština cele ove priče je – bez elektronskog sertifikata – ne možete ništa.  

Dakle, redosled je sledeći:

  1. Imati ličnu kartu sa čipom 
  2. Uzeti elektronski sertifikat (opet, postoje opcije da se uzme i preko pošte i nekih privatnih agencija)
  3. Imati kompjuter koji nije Mac (dovoljno je i samo taj prvi put da se skine aplikacija, ali za ePoreze mora PC)
  4. Instalirati sve traženo prema uputstvima eUprave (prijateljski savet – sprijateljite se sa nekim ko sve ovo već ima instalirano i uštedite vreme i živce) 
  5. Imati čitač za lične karte (važi isto kao i u 4.)
  6. Registrovati se na eUpravi 
  7. Skinutu consentID aplikaciju za dalji pristup bez čitača (ako promenite telefon/uređaj mora sve ispočetka da se radi)

Nakon svega toga, kad ste takozvani eGrađanin, dosta administrativnih stvari može lako da se završi preko eUprave, a neke jedino tako i mogu – kao npr. upis dece u državne škole/predškolsko/jaslice.